Pěchotní srub T-S 27 "nad vesnicí"


-Úvod
-Novinky
+Popis objektu
+Rekonstrukce
+Čs. opevnění/a>
+Akce
+Technika
  +Radiostanice
  +Tanky
  +Nákladní auta
  >Tatra 26
  >Tatra 27
  >Tatra 82
  >Tatra 111
+T-S 28
-Okolní muzea
-Odkazy
-Vzkazy
-Kontakt
-Pro členy

Tatra 111

Tatra T 111 VN (1955)

Tatra 111 je přímým nástupcem Tatry 81, která byla vyvinuta v roce 1938 a měla sloužit k zachránění automobilové výroby v Kopřivnici. Tatra 81 měla mohutný třínápravový podvozek s vodou chlazeným osmiválcovým motorem o objemu 12 646 ccm (14 726 ccm), o výkonu 160 koní. Všechny nápravy byly poháněné, čtyřstupňovou převodovkou opatřenou redukcí a uzávěrkami diferenciálů. Byla opatřena tlakovzdušnými brzdami Tatra-Knorr, zadní náprava byla zdvojená. Pohotovostní hmotnost činila 8 000 kg s užitečným zatížením 6 500kg. Její maximální rychlost činila 65 km/hod.

Během války na ruské frontě, byli značně znevýhodněny automobily s vodou chlazenými motory, které i během krátkých odstávek zamrzali. Další problém byl u jednotek Romelovy armády, která se potýkala pro změnu s nedostatkem vody. A proto byly v roce 1943 objednány speciálně upravené T 81, které měly být opatřeny novým motorem V 910, který byl původně zkonstruován pro osmikolový transportér T 103. Tyto vozy měly již nové typové označení T 6500/111.

Motor T 910 musel projít několika technickými úpravami. Upravený motor měl jednoduché ventilátory v přední části, pro každou řadu válců zvlášť. Měl vrtání 110 a zdvih 130 mm, objem válců tedy činil 14 825 ccm s výkonem přesahujícím 210 koní. Vzhledem k nízké životnosti motorů byly sníženy otáčky, takže i výkon na 200 koní při 2 000 ot/min.

Motor měl rozvod OHV a byl opatřen přímým vstřikem paliva, zajištěným dvěma spřaženými čerpadly, vždy pro jednu řadu válců. Vysoký výkon motoru, ale nestále snižoval životnost, takže došlo k poslednímu snížení výkonu na 180 koní. V roce 1952 byl motor modernizován a nový typ T 111 A měl nově vyřešen spalovací prostor.

Za zmínku stojí i to že Tatra 111 byla zkonstruovaná bez použití nedostatkových materiálů. Byla používána především stavební ocel namísto strojní. Během své dvacetileté existence doznala T 111 několika změn, nejvýraznější byla změna kabiny z původní dřevofíbrové na po válce montovanou plechovou s dřevěným rámem, šikmým sklem, opatřenou uvnitř širokou lavicí s odklopným opěradlem použitelným jako závěsné lůžko.

Valníky typu 111 R už měly celokovovou kabinu, obdobné konstrukce jako T 128 s čelními vyklápěcími okny, která měla negativní sklon. Tato kabina se samozřejmě využívala i u jiných modifikací. Za dvacet let existence se neměnily základní parametry podvozku. Rozchod předních kol byl 2080 mm, zadních s dvojmontáží 1800 mm a rozvor náprav 4175 + 1220 mm, platné pro většinu vyrobených T 111, některé jiné provedení měly jiné rozměry. Ani motorová kapota, blatníky i narazník nedoznaly velkých změn.

Tatra 81

Tatra 111

Rok výroby

1940-42

1945-62

Počet ks.

220

33 690

Motor

vznětový T81

vznětový T103

Ventilový rozvod

OHV

Počet válců

8 V-90°

12 V-75°

Vrtání x zdvih

115 x 150 mm

110 x 130 mm

Objem motoru

12 464 ccm

14 825 ccm

Výkon (ot./min.)

160 k / 2000 ot. / min. (117,7 kW)

210 k/2200 ot/min (154,4 kW)
180 k/1800 ot/min (132,4 kW)

Převodovka

mechanická čtyřstupňová (8+2Z)

Přídavná převodovka

dvoustupňová

Užitečné zatížení

6015 kg

6350 - 10 240 kg dle verze

Spotřeba paliva

45 l/100 km

29 - 36 l/100 km dle verze

Maximální rychlost

65 km/hod

61,5 - 75 km/hod dle verze

Max. stoupavost

52 - 58 % dle verze


Tatra T 111 (1944)

Tatra T 81 (1940)

Motor T 103 s vrtulemi poháněnými řetězem

Michal Souček & Mgr. David Šrůtek

-----hosting by: WWW.DRBAL.CZ-----